Broodkruimelnavigatie Home Resultaten Publicaties Pesten en populariteit Angstsymptomen van adolescenten. Bevindingen van de TRAILS studie Associaties tussen verschillende typen negatieve levensgebeurtenissen, arbeidsmarktparticipatie en arbeidsvoorwaarden onder jongvolwassenen Basking in Reflected Glory and Its Limits: Why Adolescents Hang Out With Popular Peers Beyond the Classroom Norm: The Influence of Bullying of Popular Adolescents on Peer Acceptance and Rejection Bullying and victimization in elementary schools: A comparison of bullies, victims, bully/victims, and uninvolved preadolescents De relatie tussen populariteit en agressief, destructief en norm-overtredend gedrag De relatie tussen uitgaan en antisociaal gedrag in de vroege adolescentie De wisselwerking tussen sociale terugtrekking en sociale angst en de rol van pesten en acceptatie Directe en indirecte verbanden tussen negatieve levensgebeurtenissen en emotionele en gedragsproblemen op 14-jarige leeftijd: een netwerkanalyse Early Risk Factors for Being a Bully, Victim, or Bully/Victim in Late Elementary and Early Secondary Education . The longitudinal TRAILS study Generation of interpersonal stressful events: The role of social skills and early physical maturation in young adolescents. The TRAILS study Genetische confounding in onderzoek naar pesten: Causale claims onder de loep genomen Hoe competent zijn pesters en slachtoffers in het zetten van normatieve ontwikkelingsstappen in de vroege volwassenheid? Lage hartslag en antisociaal gedrag: De rol van pestende vrienden Multifinaliteit van slachtofferschap van pesten en veranderingen van de vroege- naar de midden-adolescentie Netwerkanalyse voor tegenspoed tijdens de kindertijd: een toepassing op data over negatieve levensgebeurtenissen Ongelijkheid tussen heteroseksuele- versus seksuele minderheidsjongeren in persistent slachtofferschap en geassocieerde internaliserende symptomen Ontwikkeling van pesten in de adolescentie: voorgeschiedenis, uitkomsten en seksespecifieke patronen Peer stressors and gender differences in adolescents’ mental health. The TRAILS study Positie onder klasgenoten hangt samen met kans op systemische ontsteking Preventive child health care findings on early childhood predict peer-group social status in early adolescence Redenen voor gedrag: verschillen tussen populaire, geaccepteerde en afgewezen jongeren Same-Gender and Cross-Gender Likeability: Associations with Popularity and Status Enhancement. The TRAILS Study Same-gender and crossgender peer acceptance and peer rejection and their relation to bullying and helping among preadolescents: Comparing predictions from gender-homophily and goalframing approaches Seksuele oriëntatie, relaties met leeftijdsgenoten en depressieve symptomen: bevindingen op basis van een sociometrische studieopzet Sociale terugtrekking en de ontwikkeling van vriendschappen in de late adolescentie Sociale voorspellers van welbevinden en functioneren bij jongvolwassenen (een TRAILS studie) Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs: De invloed van sociale bindingen en zelfcontrole Statuscompetitie, knapheidscompetitie en de verhouding tussen jongens en meisjes: drie verklaringen voor de relatie tussen status en agressie Structuur is belangrijk: de rol van hiërarchie in groepen (cliques) voor de relatie tussen sociale status van adolescenten en agressie en prosociaal gedrag The dyadic nature of bullying and victimization: Testing a dualperspective theory Victimisation and suicide ideation in the TRAILS study: specific vulnerabilities of victims Voordelen van pesten? Een test van de evolutie hypothese in drie cohorten Vriendschappen, populariteit en de eerste keer verkering Wie kiezen zeer agressieve jongens als vrienden? Zelfwaardering en sociale status zoals gezien door leeftijdsgenoten tijdens de vroege adolescentie, en voorspelling van eetpathologie op jong volwassen leeftijd
Associaties tussen verschillende typen negatieve levensgebeurtenissen, arbeidsmarktparticipatie en arbeidsvoorwaarden onder jongvolwassenen
Beyond the Classroom Norm: The Influence of Bullying of Popular Adolescents on Peer Acceptance and Rejection
Bullying and victimization in elementary schools: A comparison of bullies, victims, bully/victims, and uninvolved preadolescents
Directe en indirecte verbanden tussen negatieve levensgebeurtenissen en emotionele en gedragsproblemen op 14-jarige leeftijd: een netwerkanalyse
Early Risk Factors for Being a Bully, Victim, or Bully/Victim in Late Elementary and Early Secondary Education . The longitudinal TRAILS study
Generation of interpersonal stressful events: The role of social skills and early physical maturation in young adolescents. The TRAILS study
Hoe competent zijn pesters en slachtoffers in het zetten van normatieve ontwikkelingsstappen in de vroege volwassenheid?
Multifinaliteit van slachtofferschap van pesten en veranderingen van de vroege- naar de midden-adolescentie
Netwerkanalyse voor tegenspoed tijdens de kindertijd: een toepassing op data over negatieve levensgebeurtenissen
Ongelijkheid tussen heteroseksuele- versus seksuele minderheidsjongeren in persistent slachtofferschap en geassocieerde internaliserende symptomen
Preventive child health care findings on early childhood predict peer-group social status in early adolescence
Same-Gender and Cross-Gender Likeability: Associations with Popularity and Status Enhancement. The TRAILS Study
Same-gender and crossgender peer acceptance and peer rejection and their relation to bullying and helping among preadolescents: Comparing predictions from gender-homophily and goalframing approaches
Seksuele oriëntatie, relaties met leeftijdsgenoten en depressieve symptomen: bevindingen op basis van een sociometrische studieopzet
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs: De invloed van sociale bindingen en zelfcontrole
Statuscompetitie, knapheidscompetitie en de verhouding tussen jongens en meisjes: drie verklaringen voor de relatie tussen status en agressie
Structuur is belangrijk: de rol van hiërarchie in groepen (cliques) voor de relatie tussen sociale status van adolescenten en agressie en prosociaal gedrag
Zelfwaardering en sociale status zoals gezien door leeftijdsgenoten tijdens de vroege adolescentie, en voorspelling van eetpathologie op jong volwassen leeftijd