Het ontrafelen van het samenspel tussen genen, cognitieve vaardigheden en opleidingsniveau bij het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen – de TRAILS studie › Trails

TRAILS

Het ontrafelen van het samenspel tussen genen, cognitieve vaardigheden en opleidingsniveau bij het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen – de TRAILS studie

Wat was al bekend over dit onderwerp?

  • Er is een sterk verband tussen roken en een lager opleidingsniveau bij jongeren en jongvolwassenen
  • Erfelijke aanleg voor roken is geassocieerd met een lager onderwijsniveau. Andersom voorspelt erfelijke aanleg voor een lager onderwijsniveau de kans dat iemand begint met roken. 

Wat voegt deze studie toe?

  • We hebben onderzocht hoe genen bijdragen aan het verband tussen een lager onderwijsniveau en roken bij jongeren en jongvolwassenen
  • Erfelijke aanleg voor roken zou verband kunnen hebben met kenmerken als IQ en zelfcontrole, die op hun beurt geassocieerd zijn met zowel het onderwijsniveau als het rookgedrag van jongeren
  • Het is ook mogelijk dat erfelijke aanleg bepaalt in welk onderwijsniveau kinderen terecht komen, en de specifieke sociale context van dat onderwijsniveau (bijvoorbeeld verschillende sociale normen over roken) vervolgens bepaalt of jongeren gaan roken.

 
Wat heeft deze studie gevonden?

  • Erfelijke aanleg voor roken en een lager onderwijsniveau voorspelden een lagere zelfcontrole in de kindertijd. Erfelijke aanleg voor een lager onderwijsniveau voorspelde ook een lager IQ
  • Een lager IQ en lagere zelfcontrole hadden geen direct verband met roken, maar wel sterke verbanden met een lager onderwijsniveau. Een lager onderwijsniveau voorspelde vervolgens het rookgedrag
  • Dit betekent dat verbanden tussen erfelijke aanleg en roken deels kunnen worden verklaard door verschillen in de sociale context (zoals onderwijsniveau) waar jongeren terecht komen als gevolg van hun genen.